منِ ارزشمند

منِ ارزشمند

 

منِ ارزشمند

 

 

یکی از نکات بسیار مهمی که یک شخص حرفه ای به آن توجه می کند حس ارزشمندی به خویش است.چقدر تا بحال به این نکته توجه کرده اید که ما باید برای خود ارزش قایل شویم. 

عزت نفس به این معناست که ما بدانیم دقیقا از خودمان چه برداشتی داریم. چه میزان برای خودمان ارزش قایل می شویم. یعنی در واقع خود را شایسته ی بهترین می دانیم؟ اینکه تلاش کنیم و بهترین ها را برای خود داشته باشیم؟ 

.فردی که عزت نفس دارد هوای خود را دارد 

گاها دیده اید افرادی که حس ارزشمندی نسبت به خود و زندگی ندارند.حس قربانی بودن دارد. خود را کوچک می پندارد و احساس می کند لیاقت ندارد.  شخص اگر خودش را ارزشمند ندان شروع به تخریب خود می کند و در بسیاری از مواقع دست از تلاش بر می دارد چرا که با خود می گوید من به جایی نخواهم رسید و شایسته تلاش و رسیدن نیستم. 

یادمان باشد اینکه گاهی رفتار اشتباه داریم یا تصمیم اشتباهی می گیریم به این معنا نیست که شخص بی ارزشی هستیم بلکه این مربوط به رفتار ماست نه شخصیت ما. بنابریان در بحث عزت نفس فراموش نکنید که با وجود ویژگی های منفی و مثبتی که دارید برای خود ارزشمند هستید. وقتی عزت نفس بالا باشد تلاش برای رفع ویژگی منفی نیز انجام می شود چرا که شخص به دلیل حس ارزشمندی خویش تلاش می کند آن را برطرف نماید.

چه کارهایی برای بالا بردن عزت نفس می توان انجام داد؟

خیلی از افراد فکر می کنند اگر خوددپذیری داشته باشند و عزت نفس، دیگر نمی توانند رشد کنند. در حالیکه این طرز فکر اشتباه است. چرا که تا شما الان خود را نپذیرید نمی توانید به اقدام و رشد فکر کنید. و نکته ی مهم این است که بدانیم پذیرش به معنای پذیرش آینده نیست، این پذیرش به این معناست که شما گذشته تا به زمان حال خود را می  پذیرید و آینده را با پذیرش اکنون خواهید ساخت. به معنای دیگر برای اینکه شم به خود فرصت خود سازی و رشد دهید اید حال خود را بپذیرید و تلاش کنید برای بهتر شدن نسبت به حال. اصل تغییر در هر شرایطی پذیرش است. تا نپدیریم که هستیم و جه هستیم گام در مسیر تغییر نخواهیم گذاشت.

 

گاهی اوقات هم بعضی افراد توهم عزت نفس دارند در حالیکه از درون تهی هستند. خود را خاص می دانند ولی در خفا از خود ایراد می گیرند و برای خود ارزش قایل نیستند. بهتر این است که توهم عزت نفس نداشته باشیم. چرا که توهم از جنس توهم است نه باور. 

اشتراک

0 نظرات

پاسخ دهید